Köpvillkor

Nedan köpvillkor gäller för privatkunder, ej företagskunder, om texten inte uttryckligen hänvisar till företagskunder. Observera att företagskunder endast har två års reklamationsrätt. För företagskunder gäller generellt Köplagen om inte annat skriftligen överenskommits mellan företaget och GÖAF Byggservice AB.

GÖAF Byggservice AB står som ansvarig för innehållet och produkterna på denna sidan. GÖAF har organisationsnummer 559006-3292 och sitt säte i Göteborg.

Information

Du väljer helt enkelt det du vill ha, klickar på knappen ”gå till kassan” där namn och adress anges samt betalsätt. Kort därefter är varorna på väg hem till dig. GÖAF expedierar vanligtvis beställda internetordrar till kund inom 24 timmar om produkten finns i lager och beställningen görs innan klockan 15.00 på en vardag. För större försändelser är leveranstiden 1-3 arbetsdagar. Produkter som inte finns på vårt lager men som finns lagerförda hos tillverkaren har en längre leveranstid. Varor som inte finns på vårt lager och som inte finns leverantören kan variera kraftigt i leveranstid. I detta fallet återkommer vi till dig så snart vi har fått bekräftelse om leverans.


Köpinformation

Alla priser inkluderar moms. GÖAF reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visas på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten. Om du efter beställning ej erhåller en orderbekräftelse ber vi dig kontakta vår kundtjänst för att bekräfta att din beställning mottagits. Samtliga produkter i GÖAFs sortiment kan användas i Sverige, såvida inget annat anges.

GÖAF reserverar sig även rätten att inte genomföra en beställning om exempelvis varan är slut i lager, det uppstått tekniska fel, vi anser dig vara en konkurrent till GÖAF eller det föreligger någon annan situation som gör att GÖAF inte kan leverera.


Frakt och betalsätt

Fri frakt

Alla produkter som säljs via sidan inkluderar frakt.

Bank/Kreditkort

Vi använder oss av Woo Payment (Stripe, Inc) för att fullgöra betalningar. Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid, samt kortets CVV2/CVC-kod. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. All information rörande transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade, dvs. mycket säkra.

Kortbetalningar kan du även göra via Klarna.

Klarna

För betalning med Klarna gäller deras köpvillkor. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 60 kr, samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid frågor rörande påminnelseavgift/räntor, kontakta Klarna.


Produktgaranti

GÖAF lämnar ett års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. Garantin innebär att vi byter ut produkt inom ett år om den förvarats enligt anvisningar. När det gäller monterade eller installerade produkter gäller respektive tillverkares garanti, GÖAF lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade. Vid alla garantiärenden måste beställaren visa att monteringsanvisningen följts under montering.

Om du vill returnera en trasig produkt, kontakta kundtjänst via mail eller telefon för utförlig returinformation. GÖAF står för din returfrakt vid garantiärende genom att skicka ut en fraktsedel alternativt genom en s.k. frisvars-adress. GÖAF ersätter inte fraktkostnader som uppstår om man inte använder sig något av dessa två frakt alternativ. Om din vara anländer i synbart skadat skick förbehåller sig GÖAF rätten att neka mottagande. 

30 dagars öppet köp för privatpersoner

Vi erbjuder 30 dagars öppet köp för privatpersoner. Under öppet köp-tiden får du undersöka din produkt i den utsträckning som krävs för att kunna fastställa att den motsvarar produktbeskrivning och egenskaper. 

Vid återköp online måste ordernummer anges. Produkten skall returneras i fullgott skick och inte vara öppnad/brukad i någon mening. Företag har 14 dagars öppet köp.


Ångerrätt

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt, från dess att du mottagit din beställning, på köp gjorda via distans. 

Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59)

För att nyttja din ångerrätt behöver du ångra dig muntligen eller skriftligt inom 14 dagar från att du mottagit din beställning.

Detta skall göras till vår kundtjänst på telefonnummer 031 – 52 52 38, eller via e-post till butik@goaf.se. Här anger du på enklaste sätt att du önskar ångra ditt köp och anger ordernummer. Du står själv för returfrakten och ansvarar för att produkten ankommer GÖAF i oskadat skick.

Vi rekommenderar därför att du kontaktar vår kundtjänst i samband med att du ångrar dig, innan produkten returneras.

Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.

Observera att returnerade varor som skickats som PostNord Mypack eller andra fraktsätt som kräver att vi hämtar ut paketet hos ombud inte kommer att hämtas ut. Webhallen ersätter inte porto för returer som hamnat hos ombud.

Observera även att företag inte har ångerrätt.

Paket som inte hämtas ut inom liggetiden och returneras till avsändaren debiteras med en avgift på från 250 SEK, för att täcka GÖAFs omkostnader.

GÖAF återbetalar ångrade köp senast inom 14 dagar från dess att produkten är mottagen och registrerad hos oss, men som tidigast den dag då varorna kommit i retur till oss. Som regel återbetalas köpeskillingen tillbaka via det betalsätt som användes vid köpet, i annat fall kontaktar GÖAF kunden för en alternativ lösning.


Reklamation:

Nyttjande av garanti

Om den aktuella produkten fortfarande har garanti kan du kontakta kundtjänst för att upprätta ett serviceärende.

Reklamationsrätt

(Gäller ej företag) För produkter utanför presumtionstiden (2 år) men inom reklamationsrätten (3 år) ligger bevisbördan för att påvisa ursprungligt fel på konsumenten. GÖAF kan dock hjälpa dig att ta reda på orsaken till skadan.

Utanför garanti/Försäkring

Tänk på att ett funktionsfel skall reklameras inom skälig tid från det att du upptäckt felet. Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto. 

Observera att en felsökningsavgift på 250 SEK kan komma att debiteras om 1) produkten konstateras som felfri, 2) kostnadsförslag för åtgärd som faller utanför garanti inte godkänts av kund, 3) felet faller utanför garantin p.g.a. handhavandefel eller annan felaktig hantering 

Om produkten undersökts på plats av en utsedd person som konstaterar att felet inte täcks av garanti eller reklamationsrätt (T.ex. pga. yttre åverkan, felaktig hantering eller att felet inte bedöms som ursprungligt), samt om inga fel konstateras – kan avgiften bli betydligt högre.

Vid eventuell tvist följer GÖAF ARN:s rekommendationer.


Outlösta försändelser

För paket som inte hämtas ut från ombud eller där leveransförsök misslyckas av speditör och returneras till GÖAF kommer en administrativ avgift dras av från återbetalningen på 250 kr.


Avbeställning av produkt

Så länge produkten inte levererats till dig går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en order gör du det lättast direkt på vår hemsida (om du skapat ett konto) eller via e-post till butiken@goaf.se.

Du kan också avbeställa genom att ringa kundtjänst på telefon 031 – 52 52 38 . Observera att om varan redan skickats kan du komma att debiteras de avgifter som outhämtade paket på Posten innebär.

Vid eventuell leveransförsening har du möjlighet att avbeställa din order om föreslagen leveranstid ej godtas.

Summan återbetalas inom maximalt 14 dagar, vanligtvis inom 2 -5 arbetsdagar.

Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar vid misstanke om vidareförsäljning.


Åldersgräns

Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen.


Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från GÖAFs sida, som gör att GÖAF ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att GÖAF befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.


Tvist

Eventuell tvist ska i första hand, men ej begränsat till, lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: http://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden

Box 174

101 23 Stockholm

EU ODR: http://ec.europa.eu/odr